practise makes perfect

practise makes perfect
sesi latihan drama...hakhak~fairy godmother

welcome to my lil' simple dimple page!!=)

i'm a simple girl in my simple life..i don like people who tend to get mad easily..!! sometimes i can be to noisy or in malay we say.."gilak-gilak" n sometimes i can be such annoying person..i like to write n make new friends...whoever yang sombong-sombong i will say thank you...goodgye..wassalam....hmm....really needs soma power so that i can go...do...or be watever i want!! stupid wishes i guess....for sure i love PURPLE most and hate BLUE....!! hahaaa.....donno why but it just don like...=) heee....i'm also like to have dreams come true...hope my dream do come TRUE...!!=)

genggstarz

Thursday, December 16, 2010

menu hari ini...hehe=)

" Mak.....Ooo...mak...nak masak apa hari ini..?? Teringin nak makan sayur tumis petola mak tuh...kaw-kaw mengalahkan kopi cap kapal api tuh..sambil gaya tuh dah bagaikan budak terlebih monyok kecikjer..baru cepat sembuh..!!" saja jer aku nak gulakan mak..hehe..padahal perut nih memang tingin sangat nak makan ala-ala panas suam..=) Gediks laa Miss Syai..Soo,adaku kesah!!

" Boleh jer...tapi nak kena pergi kedai dulu laa...petang-petang sikit mak masak.." da best things ever ialah bila my mom nih volunteer nak masak...hehe..sayang mak sangat-sangat...elehh...tak terkeluar pun...goreng jer lebih kau ni Miss Syai..Aiyoyoo....

"Okay..bahan-bahan for sayur tumis petola." Kabel letrik otak aku nih dah mencerna apa yang perlu.Cuma asal ehh aku masak tarak jadi macam mak pun.Ada jer komen pedas mengalahkan sambal belacan ayah aku tu kasi. Padahal punya laa aku masak dengan penuh kasih sayang abadi but still mom's cooking is da best..!! EVER..!! Kalau aku dapat title 'Mom' tuh agak-agak sedap ker aku masak..hehsss...lambat lagi...Miss Syai..stop it!! Dushh..dushhh...kang aku letak love potion kang haa...ambik kau...addicted laa dengan masakan aku..nauzubillah..

Bahan-bahan :
- Sayur petola
( dibelah tengah dan dipotong mengikut kreativiti..hehe=))
-Daging
( dipotong kiub...selalunya guna daging batang pinang baru sedap sikit..manis daging tu nanti akan turun ke kuah..)
-Lada hitam
( memang favourite aku laa kalau masakan itu ada lada hitam...tak ingat orang laa makan nanti..=))
-Kentang
( juga dipotong dadu)
-Sup hoon, bunga lily n garam secukup rasa
- Air
( nak letak banyak pun boleh..ikutlaa selera..aku suke banyak sebab nanti dah macam hirup kuah sup..)
- Bawang besar
( potong macam biasa sudaa...)
-Minyak masak

Next...cara-caranya:

1) Panaskan periuk dengan sedikit minyak masak..and selalunya aku guna canola and sunflower oil kasi kurangkan kolesterol.Lagipun masak ni kenalah jaga kesihatan.
2) Tumiskan bawang besar hingga kekuningan..yeke...?? kira dah nampak macam layu-layu tuhhaa..masukkan daging dan lada hitam..tumis sampai naik bau yang aromanya menusuk nasal cavity..hehe~
3) Then..masukkan air, sayur petola, bunga lily, kentang dan sup hoon tadi. Renehlaa sampai sayur or kentang tuh lembut.
4) Last but not least..garam secukup rasa bak iklan maggie iaitu sajian kebahagiaan..=)
dah boleh jadik duta maggie daa aku nih..huhu~
5) Bila dah masak apa lagi....marilah makan..elok dimakan ketika masih panas because dis menu is good for buang angin dalam badan...almaklumlah...lada hitam..=p

Sooo..selamat mencuba..Practise makes perfect!! Hooyeahhh!!

No comments:

Post a Comment

i'm a simple person..=)

sumwhere in selangor, selangor, Malaysia
hmm..aku hanyalah aku..seorang hamba yang sering terlupa dan terleka..lindungilah aku dan rahmatilah daku...kurniakanlah aku kekuatan dalam aku menempuh segala ujian dan dugaan..aku ini hanyalah hambamu yang khilaf dalam melakukan kesilapan...YA RABBI...